KÁVA: Od plic na přání (silně praženo a hrubě namleto) |
Pondělí, 28 Leden 2008 05:00 |
Káva, stejně jako čaj, s sebou přináší určitou kulturu a životní postoj. Dělat z „přímky hyperbolu“, to je typický postup velkých řetězců a nadnárodních korporací. Podobně tomu je i u Starbucks, bez ohledu na to jak jsou velcí a mocní. Že skupují ty nejlepší zrna z úrody, že dělají nejlepší kávu? A mám si z toho jako sednou na svůj ctěný zadek? Nikoli. A můžou mi pod něj klidně vkládat anatomicky tvarované polštářky z kachního peří.
Nejlepší espresso?Dle mého názoru je Starbucks největším producentem na kávě postavených nápojů. Studené i teplé mixy s čokoládou, ledem, šlehačkou a hodinkami s vodotryskem. V tomto segmentu ho rád „uznám“, ale k filozofické podstatně „espressa“ má daleko. Přesněji řečeno ho svlékl z gatí, postříkal zelenou barvou a postavil do výlohy.
Profík vs. profík Vytlemené, kamarádstvím omatlané mládí nenahradí zkušeného baristu s charizma., který místo snaživého afektu zapojuje vypracovanou sociální inteligenci a empatii. Takových lidí u nás moc není a to je velká tragédie. Schopných baristů, kteří zůstanou věrni své profesi (rozuměj – vaří kávu) a neutečou do zákulisí domlouvat lepší podmínky a kout velkolepé business pikle je minimum. Současný mistr kávy se ve své kavárně věnuje maximálně dojednávání schůzek a zásobením baru místo práce u kávovaru. O to větší aplaus si zaslouží Petra Veselá z kavárny U zlatého korálku (na fotce níže), která i jako velký profesionál zůstává „věrná kávě“ a i přes řadu ocenění v baristických soutěžích dál „normálně pracuje“.
TeaBucks Dokážete si představit Starbucks prodávající čaj? Já ne. Už slyším: „Jeden středně louhovaný Pu-erh pro Jirku!“ nebo „Babiččinu zahrádku s extra vodou pro Marušku!“. Prostředí čajoven je specifické, stejně jako filozofie přípravy tohoto typu nápoje. Ale i espresso (jako nápoj energický a rychlý) by měl být servírován s určitou vznešeností a úctou. Tím nemyslím staršího pána v obleku á la Saturnin, ale ani nahotinu s ruským přízvukem, ale osobu se „zrnkem v srdci“ (to není nemoc:).
Masový "hrob" Cokoli masově produkovaného a centrálně řízeného DEFINITIVNĚ ZTRÁCÍ jedinečnost a tvář. Honosí se převleky, drahým líčením, ale v pozadí zůstává nabubřelý maskot, středně pražený moloch s líbivými blendy. To si 100x radši dám kávu na stojáka v nejzaplivanějším pařížském / neapolském baru. K opravdovému zážitku holt potřebuji i „ty věci“ okolo. Pro mě, hvězdní pánové, místo držet nemusíte. Opravdu netoužím být účetní položkou v SAPu v kolonce: Eastern europe – Czech Republic – Status: Testing on humans.
A ideální stav? Například nepopsatelně „opravdová“ kavárnička v boční uličce Regensburgu.
A TO JE O SB OPRAVDU VŠE!
Myslete si co chcete, ale pijte VÝHRADNĚ dobrou kávu! Děkuji.
Komentářů (20)
|